Monday 29 April 2013

Solat Dhuha.

Assalamualaikum.

*Dush* Satu hentakan bantal hinggap di muka aku. Agak kuat. Ternganga aku sebentar. Mana tak nganga. Baru sedar dari tidur dah kena hempuk dengan bantal. "Matahari dah mencanak kat atas kepala pon tak reti nak bangun lagi !? Bangun cepat !" Lebih kurang macam tu bebelan Mama aku setiap hari. Memang tak kenang budi punya anak kan. Sedap2 je kau tidur sampai tengahari rembang cenggini sedangkan mak kau gigih masak dan sebagainya. Haha. Agak2 kalau cikgu BM aku baca boleh dapat A dak karangan ni. K thanks to cikgu BM. Motif aku buat karangan ni ?! 

K perenggan pertama tak dak kena mengena dengan solat Dhuha.
Bukannya selalu pon aku bangun lambat. Kadang2 tu je terlajak sikit. Dah kena bising. Orang cakap bangun  lambat ni rezeki tak masuk. Sebab tu Mak aku bising haa. Dan satu lagi dia selalu pesan suruh buat solat Dhuha. Tapi tak pernah buat. Ni yang orang cakap anak derhaka. *sembunyi celah lubang arnab* Haha. Sebab aku ni jenis yang tak reti2 nak bangun awal. Susah sikit la. Pasal subuh kau jangan tanya buat ka tidak. Aku lempang lelaju kang. K nampak sangat tak senonoh. 

Sepanjang cuti ni memang aku dah sedar diri sikit. Niat tu ada untuk bangun awal untuk solat Subuh, solat Dhuha segala tu. Tapi entah kenapa macam susah sangat nak bangun. Kadang2 terjaga, tapi boleh pulak sambung tidur balik macam tu je. Bisikan syaiton lahanat la tu. Ciss. 

Beberapa hari lepas kot baru lah macam boleh terbiasa bangun awal ni. Alhamdulillah.

Ok banyak pulak aku bebel. berbalik kepada tajuk entri di atas. Aku nak cerita pasal kelebihan solat Dhuha ni. 

Kita mula dengan sabda Rasulullah S.A.W ni :
”Rasullullah S.A.W bersabda: Hendaklah masing masing kamu untuk setiap pagi   bersedekah untuk setiap persendian/ruas tulang dadanya, dan setiap bertasbih  adalah sedekah dan setiap tahmid (ucapan Alhamdulillah) itu sedekah, dan setiap ucapan takbir itu sedekah, dan menyeru dalam kebaikan sedekah, dan melarang dari perbuatan jahat itu sedekah, dan sebagai ganti semua itu, cukuplah dengan mengerjakan solat Dhuha dua rakaat.” (HR Ahmad, Muslim dan Daud)
Maksudnya dekat sini, setiap hari kalau kita bertasbih, bertahmid, bertakbir, melarang dari melakukan perbuatan jahat dan sebagainya, itu dianggap sedekah. Kalau kita melakukan solat Dhuha, ianya akan dianggap menggantikan semua amalan tersebut. Maksudnya pahala kita buat solat Dhuha ni sama macam kita melakukan semua amalan yang dikira sedekah pada hari tersebut. Haaa banyak kan. Sebab itu la orang cakap buat solat Dhuha ni murah rezeki. Yelah. Mana tak murah rezeki, sebab amalan ni dianggap sedekah, dan bila kita sedekah, murah la rezeki kita. 
“Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan."
Dan lagi satu kebaikan solat Dhuha ni ialah :
Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud: 
“ Barangsiapa yang melakukan solat Dhuha membaca rakaat pertama surah Al-Fatihah dan ayat Kursi 10 kali, dan pada rakaat kedua surah Al-Fatihah dan Al-Ikhlas 10 kali, nescaya ia mendapat kerelaan Allah Yang Maha Besar.” (HR. Anas B Malik).
“ Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya akan segala dosanya walaupun seperti buih dilautan.” (Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi)
Hadis yang pertama tu menjelaskan kita seeloknya membaca surah Al-Fatihah dan ayat Kursi 10 kali pada rakaat pertama dan surah Al-Ikhlas 10 kali pada rakaat kedua. InsyaAllah kita akan mendapat keredhaan Allah. 

Hadis kedua pulak menggalakkan kita supaya melakukan solat Dhuha ni secara terus menerus atau secara harian. Bila kita menjaga solat Dhuha kita seperti mana kita menjaga solat 5 waktu, maka InsyaAllah akan di ampunkan dosa kita walau pun sebanyak mana pun.

Solat sunat Dhuha ni dikerjakan pada ketika sedang naik matahari (anggaran 8.00 pagi hingga 11.00 pagi macam tu).

Dan solat sunat Dhuha ni dilakukan sekurang kurang nya sebanyak 2 rakaat. Boleh juga dilakukan sebanyak 4, 6, 8 sehingga 12 rakaat dan setiap dua rakaat satu salam. Dan daripada Anas bin Malik Radhiallahu ‘anhu berkata: “Aku mendengar Rasulullah SAW berkata :
“Barangsiapa yang mengerjakan sembahyang sunat Dhuha dua belas rakaat dibina akan Allah baginya sebuah mahligai daripada emas” (Riwayat Ibnu Majah dan Tirmidzi)
Kalau dapat buat 12 rakaat lagi besar ganjarannya.

Doa yang dikhususkan untuk solat Dhuha pula ialah :

“Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikannya adalah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu. Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah. Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.”
Daripada hadis2 yang aku letak diatas tadi, ia jelas menunjukkan betapa besarnya keutamaan solat Dhuha ni, betapa tinggi kedudukannya serta betapa kerasnya syariat untuk melakukannya. Dua rakaat solat Dhuha dapat menggantikan tiga ratus enam puluh kali sedekah. Jadi kita amat digalakkan untuk melakukan solat Dhuha ni. 

Kalau boleh cuba amalkan solat Dhuha ni setiap hari. Macam mana kita jaga solat 5 waktu, macam tu kita jaga solat Dhuha. InsyaAllah akan dilimpahkan dalam kehidupan kita dengan rezeki Allah yang tak terkira banyaknya bahkan dari sumber yang tidak disangka sangka. Allah akan melimpahkan nikmat kepada kita, dan berkatNya seperti yang terkandung dalam solat sunat Dhuha tersebut.

So sekarang ni aku cuba untuk mengamalkan solat Dhuha ni. Mana lah tahu ada rezeki nak jugak aku merasa pakai kereta2 besar, kereta mewah, rumah bungalow 8 tingkat ke kalau boleh. Hah kau melampau gila mengalahkan rumah Datuk Yusof Haslam dah. 

InsyaAllah. Rezeki ada di mana mana. Rezeki Allah luas. Tak terkira. Kita kena lah usaha untuk mendapatkannya. Bukan cakap nak kejar dunia semata mata k. Hidup ni kan sementara. Takkan la tak nak merasa hidup senang. Dah senang nanti jangan la lupa Allah pulak. Kena la panah petir kau nanti. Takpun kena lambung masuk gaung ke. Hah. Dah sia sia. Jangan macam tu okay jangan.




Sia sia lah hidup tanpa keberkatan dan keredhaanNya.

Faham ?

Ok lah. Jumpa lagi di entri yang akan datang. InsyaAllah :)

Till then. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment